100 vlinders bevolken ontspanningsruimte van HOGEVIJF campus Stadspark

Op 18 september 2019

Welzijnscampus HOGEVIJF Campus Stadspark verwelkomt in één klap liefst 100 nieuwe bewoners. Geen senioren dit keer, maar… vlinders. “Ze maken deel uit van een uniek project waarbij we op een innovatieve manier invulling geven aan een huiselijke sfeer voor de bewoners”, vertelt schepen Lies Jans.

In de multifunctionele ruimte op de eerste verdieping van Zorgcampus HOGEVIJF Stadspark, de seniorenvoorziening van OCMW Hasselt ,werden door de firma ‘Groen Creaties Coppin’ in een aangepaste kast eerder 100 poppen van exotische vlinders geplaatst. Deze poppen groeien binnen één à twee weken uit tot volwaardige vlinders. Al deze vlinderpoppen zijn afkomstig uit Zuid-Afrika en Azië. Om de vlinders een veilige thuis te bieden en te voldoen aan al hun nodige zorgen, werd er tussen de technische dienst en het EKA-team (Ergo-Kine-Animatie) van HOGEVIJF nauw samengewerkt om de multifunctionele ruimte, waar dagelijks activiteiten plaatsvinden, om te bouwen tot een volwaardige thuis voor onze vlinders. Zo werden er door de betrokken firma planten voorzien die voldoende nectar bieden om de vlinders te voeden.

Familieleden uitnodigen
Ook de bewoners worden betrokken in de verzorging van de planten en de vlinders. Buiten het bewonderen en de verzorging van de vlinders worden er ook verschillende thema-activiteiten aangeboden. Zo kunnen de bewoners ook nog wat bijleren over deze vlinders. “De vlindertuin zal gedurende het project, dat ongeveer een maand zal duren, vrij te bezoeken zijn voor iedereen”, vertelt schepen Lies Jans. “Zo kunnen onze bewoners hun familieleden uitnodigen om hen te verrassen met dit spectaculaire project binnen hun ‘eigen’ thuis. De vlindertuin zal eenvoudig te vinden zijn door de aangegeven pijlen en vlinders te volgen die je binnen HOGEVIJF zal terugvinden.”

Zinvolle dagbesteding
“Dit project is tot stand gekomen doordat we op een innovatieve manier invulling willen geven aan een huiselijke sfeer voor onze bewoners”, vult schepen Lies Jans aan. “We zochten iets waarbij hun beleving op de voorgrond kwam en waaraan zij kunnen participeren. De bewoners kunnen alle stappen van het proces mee volgen, van opbouw van de vlindertuin, tot de levering van de poppen en verder tot de verzorging van de vlinders. Door mee te participeren in de verzorging krijgen de bewoners het gevoel een bijdrage te leveren en hebben ze een zinvolle dagbesteding. Ook hun zintuigelijke prikkels worden gestimuleerd door zich te plaatsen in de vlindertuin, waar geuren van de planten, de bewegingen van de vlinders en rustige muziek hun zullen laten wegdromen. Tegelijk is het een mooie gelegenheid om familieleden en bezoekers te betrekken. De deuren van onze zorginstellingen staan voor iedereen open.”