“Woontoren zal doel missen”

Op 29 augustus 2017, over deze onderwerpen: Ruimtelijke Ordening - Wonen

HASSELT – “De woontoren zal zijn doel missen.” Dat zegt N-VA-gemeenteraadslid Rik Dehollogne. Het stadsbestuur heeft een leeftijdsgrens van 32 jaar gezet op bewoners van de nieuwe woontoren aan het Kapermolenpark. Dehollogne vreest dat het vooral beleggers zullen zijn die eigenaar worden. Om de studio’s daarna door te verhuren aan jongeren.

“Ook N-VA Hasselt vindt dat onze stad aantrekkelijker moet worden voor jonge mensen en gezinnen. Dat betekent onder meer dat er betaalbare woningen op de markt moeten zijn. Daarom hebben wij als N-VA altijd gepleit om de vrije markt aan te moedigen om zogenaamde starterswoningen aan te bieden”, erkent Dehollogne het probleem voor jonge gezinnen om in Hasselt een woning te kopen.

Over de ‘oplossing’ van het stadsbestuur is hij minder te spreken. “Dit werkt misbruik in de hand. Of dergelijke maatregel juridisch stand houdt, valt bovendien ernstig te betwijfelen. Voorts zou deze regel ook haar doel missen. Zo zouden rijkere ouders dergelijke studio kunnen kopen voor hun zoon of dochter die in Hasselt studeert. Dat kan dan toch niet de bedoeling zijn. Zo trek je nog geen jonge gezinnen aan. Wij hebben in de gemeenteraad ook tegen deze vergunning gestemd. Dat het stadsbestuur nu nog afwacht of dit wel allemaal juridisch kan is toch ook de wereld op zijn kop. Voor je een reglement ter stemming voorlegt aan de gemeenteraad, toets je toch af of hier juridisch geen bezwaren tegen zijn. Voor ons alweer een voorbeeld van het amateurisme van dit stadsbestuur.”

“Het idee om jongeren en jonge gezinnen aan te trekken, is prima. Dat zal de N-VA altijd steunen. De uitwerking van dit stadsbestuur is echter – alweer – dramatisch”, besluit Dehollogne.