“Voetbalplan kan maar niet scoren”

Op 27 januari 2017, over deze onderwerpen: Cultuur - Jeugd - Sport - Bibliotheek

“Het voetbalplan scoort o zo moeilijk. Ook de plannen met voetbalclub Torpedo Hasselt zitten immers stevig in het vriesvak. Volgend seizoen zal er al zeker niet op de beloofde nieuwe locatie aan de Diepenbekerweg gespeeld worden. De aankondigingspolitiek van dit stadsbestuur haalt andermaal de realisatiepolitiek in”, aldus N-VA-gemeenteraadslid Jan Wouters.

“Het in 2013 door toenmalig schepen van sport Rob Beenders (SP.a) met veel bombarie voorgestelde voetbalplan, scoort toch zo moeilijk”, begint Jan Wouters. “Eén verwezenlijking op de site van HO Heide Hasselt kan schepen El Ouakili voorlopig voorleggen. Verder niets. Terwijl dat voetbalplan toch voor alle clubs werd opgesteld? Torpedo Hasselt zal alvast nog even op zijn honger moeten blijven zitten.”

Dat besluit Jan Wouters na een antwoord op een schriftelijke vraag aan schepen Tom Vandeput (CD&V) over de nieuwe site die de voetbalclub zou krijgen. “Een antwoord waar ik nota bene vier maanden op moest wachten. Veel bleek er ook niet gebeurd te zijn. De site is vastgelegd aan de Diepenbekerweg. Torpedo zou er samen met de hondenclub die daar nu al haar lokalen heeft, komen te liggen. Het plan om beide clubs op die site te kunnen vestigen is echter nog altijd niet afgewerkt. Er is ook nog geen officiële schatting gemaakt van de huidige terreinen van Torpedo aan de Generaal Lemanstraat. Die zou het stadsbestuur na de verhuis van de club willen vermarkten. De opbrengst daarvan zou deels naar de club vloeien. Dat is alvast de theorie van het voetbalplan. Jammer genoeg blijft dit plan vooral steken in theorie en zien we  weinig realisaties in de praktijk”, aldus Jan Wouters.

“Voor de N-VA moet Torpedo Hasselt ook helemaal niet verhuizen. De locatie aan de Generaal Lemanstraat leent zich perfect voor een voetbalclub die daar samen met de scouts en de school een mooie jeugdcampus vormen. Maar het is duidelijk dat schepen Tom Vandeput (CD&V) weer aast op de verkoop van die gronden om er appartementen op te plaatsen. Dat moet voor ons niet. Als dat de visie van de stad is, dan is dat jammer genoeg zo maar voer ze dan ook uit. Of liever: schroef ze terug. Nu valt Torpedo tussen twee stoelen. Ze kunnen als club niet meer investeren in de huidige site want ze moeten er binnenkort – misschien – weg. Tegelijkertijd hebben ze geen uitzicht op een betere toekomst want de verhuisplannen raken maar niet in beweging. Een club heeft duidelijkheid nodig om te kunnen groeien, dat biedt dit stadsbestuur niet. De aankondigingspolitiek haalt hier alweer de realisatiepolitiek in. Dat is bij dit voetbalplan weer overduidelijk”, besluit Wouters.