Stad Hasselt wil van EK wielrennen één groot buurtfeest maken

HASSELT – Van woensdag 11 tot en met zondag 15 september raast het internationale wielerpeloton over de Hasseltse wegen tijdens het Europees Kampioenschap wielrennen. Daarvoor wordt een ware volkstoeloop verwacht. “Uiteraard willen we onze gastvrijheid en zin voor goede smaak aan de hele wereld laten zien. Daarvoor roepen we onze buurten op om overal waar de koers passeert een feestje te organiseren” zegt burgemeester Steven Vandeput.

“Het parcours van de verschillende wielerwedstrijden, liefst dertien in totaal, is ondertussen al enige tijd bekend. Wij willen natuurlijk dat onze stad bruist van de bedrijvigheid overal waar het peloton tijdens het EK voorbij komt. De Hasselaar is enorm bedreven in feestjes bouwen. Dat merken we het hele jaar door aan de aanvragen die we krijgen voor fuiven, eetavonden en straatfeesten. Nu is het moment gekomen om dat aan de hele wereld te laten zien,” aldus een enthousiaste burgemeester Vandeput.

Vergunning

“Uiteraard moeten we hier wel enige lijn in krijgen. De veiligheid van de toeschouwers en de renners staat immers absoluut voorop. Maar ook de mobiliteitsafwikkeling en de eventuele overlast voor de buren moeten in kaart worden gebracht. Daarvoor moet iedereen die een evenement wil organiseren dat gerelateerd is aan het EK een vergunning aanvragen. Zo krijgen we met de veiligheidsdiensten een goed overzicht van wat er gedurende het EK allemaal zal plaatsvinden in Hasselt,” vertelt Vandeput.

Buurtfeest

“We roepen alvast verenigingen, ondernemingen, clubs en buurtcomités op om massaal een vergunning aan te vragen zodat het EK wielrennen in Hasselt één groot buurtfeest wordt,” besluit Vandeput. Geïnteresseerden kunnen zich binnenkort aanmelden via de website van de stad.

Meer info over het parcours: https://www.limburg2024.be/nl/races