Opvallend beeld tegen suïcide komt naar Hasselt

Op 27 maart 2024, over deze onderwerpen: Algemeen beieid, Cultuur - Jeugd - Sport - Bibliotheek

HASSELT – Op 10 september, Werelddag suïcidepreventie, komt het kunstproject ‘Stille Strijd’ naar Hasselt. Het reusachtige beeld heeft er dan al een tour door Vlaanderen opzitten. “Met dit project willen we de taboe rond depressie en zelfdoding onder jongeren doorbreken,” aldus schepen van de Hasselaar Dymfna Meynen.

“Zelfdoding is doodsoorzaak nummer één bij jongeren onder 30 jaar. Bovendien kwam uit onze bevraging bij de LGBTQ+-gemeenschap suïcide naar voor als een ernstig aandachtspunt. Vandaar dat we met de stad Hasselt in dit project zijn gestapt,” vertelt Meynen, die ook bevoegd is voor geestelijke gezondheidszorg.

'Stille Strijd' start haar ronde van Vlaanderen op 25 maart in Oostende en eindigt via Brugge, Kortrijk, Leuven, Antwerpen en Brussel in Hasselt. Daar komt het op Werelddag Suïcidepreventie, 10 september, aan op het Capucienenplein. Het kunstproject zal daar drie weken staan, tot 1 oktober.

Het indrukwekkende beeld is van ver zichtbaar door zijn grote afmeting van zo'n 2,5 meter hoog, 2,5 meter diep en 3 meter breed. Het weegt 350 kg. Aan het beeld wordt een QR-code gekoppeld die een link legt naar een webpagina met meer informatie over het project en informatie omtrent hulpverleningsmogelijkheden in Hasselt. De organisatie achter dit project - het Power of Art House - biedt tevens een podium aan verhalen van personen die in het verleden ook hebben gekampt met zelfdodingsgedachten of zelfs een poging hebben ondernomen.

Meynen: “Deze actie kadert binnen het groter geheel waar we in 2024 verschillende acties rond geestelijke gezondheid zullen doen. Dienst gezondheid wil samen met dienst jeugdwelzijn en dienst gelijke kansen - in het verlengde van dit kunstproject - een uitgebreid programma voorzien dat deze actie omkadert. Hierin hebben we specifieke aandacht voor de doelgroep ‘jongeren en jongvolwassenen en LGBTQ+’.”

'Stille Strijd' is een kunstproject van kunstenaar SAZZA (Saskia Stolz) getrokken door het Power of Art House met als doel om de taboe rond depressie en zelfdoding onder jongeren te doorbreken en het gesprek op gang te brengen. Het kunstwerk vormt een kleurrijk standbeeld van een in elkaar gedoken persoon. Dit beeld staat symbool voor de innerlijke strijd die veel depressieve jongeren voeren.