Nu ook duidelijk zichtbaar huisnummer voor binnendeuren van appartementen

Op 25 maart 2024, over deze onderwerpen: Algemeen beieid, Politie - Veiligheid

HASSELT – De grootschalige campagne om het belang van duidelijke huisnummers in de verf te zetten, is een groot succes. Liefst 12.150 Hasselaren vroegen al een reflecterend huisnummer aan. “Dit jaar breiden we ons actieterrein uit naar de persoonlijke toegangsdeuren in appartementsgebouwen. Ook daar is een goed zichtbaar busnummer cruciaal voor onze hulpdiensten,” aldus burgemeester Steven Vandeput.

Met een goed zichtbaar en reflecterend huisnummer kan je cruciale tijd winnen in kritieke situaties. Daarom pakte de stad Hasselt uit met een grootschalige campagne om het belang van duidelijke huisnummers in de verf te zetten. Met de slogan ‘Uw huisnummer of uw leven?’ bood het stadsbestuur alle Hasselaren een correct huisnummer aan. “Die campagne sloeg meteen aan. Ondertussen staat de teller op 12.150,” vertelt burgemeester Steven Vandeput, ook bevoegd voor veiligheid.

Noodsituaties

“In een volgende fase trekken we naar de appartementsgebouwen. Meer bepaald naar de persoonlijke toegangsdeuren. Het doel is om bewoners, syndici en kotbazen bewust te maken van het belang van een sticker met het busnummer op de persoonlijke deur. Deze kleine handeling kan in noodsituaties van cruciaal belang zijn omdat het hulpdiensten helpt om mensen sneller te lokaliseren en te bereiken. Want ook het juiste appartement vinden in een gebouw is niet altijd evident. Daar verliezen onze hulpdiensten ook al eens tijd, terwijl een simpele sticker dit oplost,” aldus de burgemeester.

Elke Hasselaar

“Ondertussen loopt de campagne voor de zichtbare huisnummers gewoon door. We willen ervoor zorgen dat élke Hasselaar beschikt over een perfect zichtbaar en reflecterend huisnummer. Dat streefdoel komt opnieuw wat dichterbij,” aldus nog de burgemeester.

Via het online webformulier www.hasselt.be/huisnummers kan iedereen die hiervoor nog niet de kans had het reflecterend huisnummer bestellen én vind je alle nodige informatie over het aanbrengen van het gloednieuwe en duidelijk zichtbare huisnummer.