Hasselt wordt BlueAssist-stad

HASSELT – Op voorstel van oppositieraadslid Joske Dexters (N-VA) engageert de stad Hasselt zich om een BlueAssist-stad te worden. “BlueAssist is een systeem dat mensen helpt die zich in bepaalde situaties moeilijk kunnen uitdrukken.“Wij zijn tevreden dat het stadsbestuur met ons voorstel aan de slag gaat om onze stad zo laagdrempelig mogelijk te maken voor alle inwoners en bezoekers”, aldus Joske Dexters.

“Vlaanderen telt ruim 660.000 mensen die doodgewone informatie moeilijk begrijpen. Velen onder hen hebben het bovendien lastig om een eenvoudige vraag te stellen, zoals personen met een verstandelijke beperking, een niet-aangeboren hersenletsel, autisme of beginnende dementie. Deze hindernissen maken dat ze niet zelfstandig en met vertrouwen kunnen deelnemen aan het dagelijkse leven. Ze kunnen of durven moeilijk alleen op pad en dus door deze communicatieve drempel verkiezen ze thuis te blijven. Dit kan leiden tot sociale isolatie en vereenzaming”, licht gemeenteraadslid Joske Dexters haar voorstel toe.

“In 2011 werd de social profit organisatie “BlueAssist vzw” opgericht. BlueAssist ontwikkelde een herkenbaar icoon en een systeem dat een houvast biedt aan mensen die zich moeilijk kunnen uitdrukken of een bepaalde situatie niet goed begrijpen. Het BlueAssist systeem is laagdrempelig en eenvoudig te gebruiken. BlueAssist is in de praktijk een icoon met een hulpvraag. Dit kan op een speciaal BlueAssist kaartje of via een App op een smartphone. Het icoon biedt meer vertrouwen om verbinding te maken tussen de hulpvrager en een burger/hulpbieder (BlueAssistant). Een BlueAssistant is heel eenvoudig iemand die de moeite wil doen om een BlueAssist-vraag te lezen en te beantwoorden,” aldus Dexters die aan de gemeenteraad voorstelde om dit systeem ook in Hasselt op poten te zetten.

De gemeenteraadsleden keurden dit voorstel unaniem goed. De stad Hasselt engageert zich zodoende om BlueAssist-stad te worden. Het BlueAssist-systeem zal worden bekend gemaakt bij de Hasselaren, de Hasseltse verenigingen, bij stadsdiensten en partners. Verder wordt voorzien in een opleiding voor het stadspersoneel om passend te kunnen handelen.“Wij zijn tevreden dat het stadsbestuur met ons voorstel aan de slag gaat om onze stad zo laagdrempelig mogelijk te maken voor alle inwoners en bezoekers”, besluit Dexters.